Ziggo er uit? DNS vervangen.

 

Bij een DDoS-aanval wordt een groot aantal computers - vaak een botnet, een groot netwerk van computers - ingezet om de servers, in dit geval van Ziggo, te bestoken met verzoeken. De servers kunnen het grote aantal niet aan, wat leidt tot internetproblemen bij gebruikers. Eens was Ziggo ook het slachtoffer van zo'n aanval. 

Door de aanval raakten de zogenaamde DNS-servers van Ziggo buiten gebruik.

Er bestaan veel meer DNS-servers dan alleen die van Ziggo. Door de DNS-server aan te passen in de instellingen van je pc, Mac, smartphone of tablet kun je via de servers van Google toch gewoon internetten;

Windows

In Windows ga je naar het Configuratiescherm en klik je op Netwerkverbindingen. Klik met de rechtermuisknop op de verbinding die eigenlijk zou moeten werken en klik op Eigenschappen. In het tabblad Netwerk ga je naar de IPv4-verbinding (of in sommige gevallen IPv6) en klik je opnieuw op Eigenschappen. Typ in het vakje Voorkeurs-DNS-server de getallen 8.8.8.8. (DNS-server van Google). Als je ook nog een alternatieve DNS-server kunt instellen, kies dan 8.8.4.4.

Mac OS X

Op je Mac ga je via Systeemvoorkeuren naar Netwerk. Selecteer de te repareren verbinding en klik op Geavanceerd. Zoek het tabje DNS en voeg een nieuwe server toe door op het plusje te klikken. Vul hier de server in, bijvoorbeeld 8.8.8.8 voor Google's server, en 8.8.4.4 als alternatief.

Mobiel

Ook op Android en iOS kun je de DNS-instellingen makkelijk wijzigen. Op iOS ga je via Instellingen naar Wi-Fi, druk je op het i-teken achter het betreffende netwerk en druk je op de getallen achter DNS. Verwijder de getallen en typ 8.8.8.8 om met de Google-server te verbinden.

Op Android werkt het nagenoeg hetzelfde: Ga naar Instellingen > Wifi, houd je vinger even op het betreffende netwerk en kies Geavanceerde opties weergeven. Hier kun je de bestaande DNS-server veranderen in 8.8.8.8 voor Google's server.